לצורך הדוגמה אם מבקשים לקרוא טקסט ולהפיק ממנו את המרב, מוטב שנגדיר האם מטרת הקריאה היא למידה או הנאה. אם התשובה היא למידה, יש להחליט האם בוחרים להתעמק בטקסט, או לחלופין בשיטת סריקה שטחית. כלים מסייעים יכולים להיות עצירה לטובת שאלת שאלות. הגדרת קו המחשבה של המחבר, מעבר על נקודות מפתח בעלילה, הדגשה של משפטי מפתח, ניחוש מה ייכתב בפסקה הבאה וכדומה. במקביל, יש להקציב משימות גם עבור תום הקריאה. במקרה זה מוטב לתמצת את הנאמר ובמקביל לייצר תרשים זרימה.